فـقـط چـند خـط ....
Www.Tourism.Mihanblog.Com
به فـقـط جـنـد خــط ... خوش آمدید. منتظر شنیدن نظرات و انتقادات شما هستیم

ای ایران،

 

 یکی از معروف‌ترین سرودهای ملی گرایانه‌ی ایرانی است.

 

این سرود در ۲۷ مهر ۱۳۲۳ در تالار دبستان نظامی دانشکده افسری فعلی بوجود آمد.

شعر این سرود توسط حسین گل‌گلاب همزمان با اشغال ایران در جنگ جهانی دوم ساخته شد و روح‌الله خالقی آهنگی در آواز دشتی بر روی این شعر قرار داد. پس از نخستین اجرای این سرود در ارکستر انجمن موسیقی ملی در سینما تهران در خیابان استانبول، از رادیو ایران نیز پخش شد.

در اجرای اول این سرود به شکل کُر خوانده شد ولی بعد از آن غلامحسین بنان و اسفندیار قره‌باغی آن را به شکل تک‌خوانی نیز اجرا کردند. از آن زمان تا کنون به دلیل محبوبیت فراوان، خوانندگان و گروه‌های موسیقی متعددی این سرود را اجرا کرده‌اند.

از ویژگیهای این سرود این است که در آن هیچ کلمه غیر فارسی و حتی عربی به کار نرفته است.

این سرود هم در زمان حکومت پهلوی و همچنین در حکومت جمهوری اسلامی ایران، از صدا و سیمای ایران پخش شده است.

برخلاف بعضی تصورات، این سرود تاکنون سرود ملی رسمی ایران نبوده است. در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی ایران این سرود مدت کوتاهی به عنوان سرود ملی از رادیو و تلوزیون پخش شد ولی پس از آن که با مخالفت گرایش‌های ضد ملی‌گرا مواجه شد و مدتها از رسانه‌های ملی ایران پخش نمی‌شد.

اما در سالهای اخیر هر از چند گاهی در مناسبت‌های مختلف این سرود از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده‌است.

این سرود موضوع اصلی فیلمی از ناصر تقوایی به همین نامِ ای ایران نیز بوده است. در این فیلم حسین سرشار نقش معلمی را ایفا می‌کند که سعی در آموختن این سرود به دانش‌آموزان خود دارد.

 

 

 

 

شعر سرود ای ایران

ای ایران ای مرز پرگُهر

     

ای خاکت سرچشمه هنر

دور از تو اندیشه بَدان

     

پاینده مانی تو جاودان

ای دشمن ار تو سنگ خاره‌ ای من آهنم

     

جان من فدای خاک پاک میهنم

مهر تو چون، شد پیشه‌ام

     

دور از تو نیست اندیشه‌ام

در راه تو، کِی ارزشی دارد این جان ما

     

پاینده باد خاک ایران ما

سنگ کوهت در٠ و گوهر است

     

خاک دشتت بهتر از زر است

مهرت از دل کِی برون کنم

     

بَرگو بی مهرِ تو چون کنم

تا گردش جهان و دور آسمان به‌پاست

     

نورِ ایزدی همیشه رهنمای ماست

مهر تو چون، شد پیشه‌ام

     

دور از تو نیست اندیشه‌ام

در راه تو، کِی ارزشی دارد این جان ما

     

پاینده باد خاک ایران ما

ایران ای خر٠م بهشت من

     

روشن از تو سرنوشت من

گر آتش بارد به پیکرم

     

جز مهرت در دل نپرورم

از آب و خاک و مهرِ تو سرشته شد گِلم

     

مهر اگر برون رود تهی شود دلم

مهر تو چون، شد پیشه‌ام

     

دور از تو نیست اندیشه‌ام

در راه تو کِی ارزشی دارد این جان ما

     

پاینده باد خاک ایران ما

 

 





نوع مطلب : آهنگهای شنیدنی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

پادشاهی که بر یک کشور بزرگ حکومت می‌کرد ، باز هم از زندگی خود راضی نبود . اما خود نیز علت را نمی‌دانست . روزی پادشاه در کاخ قدم می‌زد . هنگامی که از آشپزخانه عبور می‌کرد ، صدای ترانه‌ای را شنید . به دنبال صدا ، پادشاه متوجه یک آشپز شد که روی صورتش برق سعادت و شادی دیده می‌شد . پادشاه بسیار تعجب کرد و از آشپز پرسید : چرا این‌قدر شاد هستی ؟ آشپز جواب داد : قربان ، من فقط یک آشپز هستم ، تلاش می‌کنم تا همسر و بچه‌ام را شاد کنم ، ما خانه‌ای حصیری تهیه کرده‌ایم و به اندازه‌ی کافی خوراک و پوشاک داریم ، بدین سبب من راضی و خوشحال هستم ..

پس از شنیدن سخن آشپز ، پادشاه با نخست‌وزیر در این مورد صحبت کرد . نخست‌وزیر به پادشاه گفت : قربان ، این آشپز هنوز عضو گروه ۹۹ نیست . اگر او به این گروه نپیوندد ، نشانگر آن است که مرد خوشبینی است .. پادشاه با تعجب پرسید : گروه ۹۹ چیست ؟

نخست‌وزیر جواب داد : اگر می‌خواهید بدانید که گروه ۹۹ چیست ، باید کاری انجام دهید ، یک کیسه با ۹۹ سکه‌ی طلا جلوی در خانه‌ی آشپز بگذارید ، به زودی خواهید فهمید که گروه ۹۹ چیست .

پادشاه بر اساس حرفهای نخست‌وزیر فرمان داد یک کیسه با ۹۹ سکه‌ی طلا را جلوی در خانه‌ی آشپز قرار دهند . آشپز پس از انجام کارها به خانه بازگشت و جلوی در کیسه را دید . با تعجب کیسه را به اتاق برد و باز کرد . با دیدن سکه‌های طلایی ابتدا متعجب شد و سپس از شادی آشفته و شوریده گشت . آشپز سکه‌های طلایی را روی میز گذاشت و آن‌ها را شمرد۹۹ سکه ؟ آشپز فکر کرد اشتباهی رخ داده است . بارها طلاها را شمرد . ولی واقعا ۹۹ سکه بود . او تعجب کرد که چرا تنها ۹۹ سکه است و ۱۰۰ سکه نیست . فکر کرد که یک سکه‌ی دیگر کجاست ؟

شروع به جستجوی سکه‌ی صدم کرد .. اتاق‌ها و تا حیاط را زیر و رو کرد . اما خسته و کوفته و ناامید به این کار خاتمه داد . آشپز بسیار دل‌شکسته شد و تصمیم گرفت از فردا بسیار تلاش کند تا یک سکه‌ی طلایی دیگر به دست آورد و ثروت خود را هر چه زودتر به یک صد سکه‌ی طلا برساند .

آن شب تا دیروقت کار کرد . به همین دلیل صبح روز بعد دیرتر از خواب بیدار شد و از همسر و فرزندش انتقاد کرد که چرا او را بیدار نکرده‌اند . آشپز دیگر مانند گذشته خوشحال نبود و آواز هم نمی‌خواند . او فقط تا حد توان کار می‌کرد . پادشاه نمی‌دانست که چرا این کیسه چنین بلایی بر سر آشپز آورده است و علت را از نخست‌وزیر پرسید .

نخست‌وزیر جواب داد : قربان ، حالا این آشپز رسما به عضویت گروه ۹۹ درآمده است . اعضای گروه ۹۹ چنین افرادی هستند ، آنان زیاد دارند اما راضی نیستند ، تا آخرین حد توان کار می‌کنند تا بیشتر به دست آورند ، می‌خواهند هر چه زودتر یک ‌صد سکه را از آن خود کنند و این علت اصلی نگرانی‌ها و دردهای آن‌هاست . آن‌ها به همین سادگی شادی و رضایت را از دست می‌دهند و اعضای گروه ۹۹ نامیده می‌شوند .

 امیدوارم تو هیچ وقت جزئ گروه ۹۹ نشوی!!

 





نوع مطلب : ادبی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

پرچم زمان کورورش کبیر(۵۵۹ سال پیش از میلاد) 

Click Here For Get More Mail  Group

درفش کاویانی
Click Here For Get More Mail  Group

پرچم در دوره شاه طهماسب
Click Here For Get More Mail  Group

دوره شاه صفی دوم
Click Here For Get More Mail  Group

دوره نادرشاه
Click Here For Get More Mail  Group

دوره علی قلی شاه عادل
Click Here For Get More Mail  Group

دوره آغا محمدخان قاجار
Click Here For Get More Mail  Group

دوره محمد شاه قاجار
Click Here For Get More Mail  Group

دوره ناصرالدین شاه
Click Here For Get More Mail  Group

دوره رضاخان و پسرش
Click Here For Get More Mail  Group 

دوره فعلی
Click Here For Get More Mail  Group

 

 






نوع مطلب : تاریخ ایران، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

شهرسوخته زابل شهرى پنج هزارساله در دل كویراست كه نهان شدن اسرار نهفته اش مردم دنیا را حیرت زده به سوى خود جلب مى كند.
شهرسوخته با
۱۵۰ هكتار وسعت در ۵۵
كیلومترى زابل درحاشیه جاده زابل - زاهدان واقع شده است.
براساس آثار موجود ومكشوفه باستانى ، شهر سوخته از گذشته هاى دور داراى تمدن فرهنگى بسیار شكوفا بوده است.
اندك شهرهاى باستانى شامل شوش ، تپه ملیان در ایران و موهنجارو در پاكستان تنها از لحاظ قدمت با شهرسوخته زابل برابرى دارند.
شهرسوخته زابل از پنج بخش شامل ، گورستان ، منطقه مسكونى ، بناهاى یادمانى ، صنعتى و بخش مركزى تشكیل شده است.
سراورل اشتین باستان شناس معروف انگلیسى نخستین كسى بود كه محوطه هاى شهرسوخته زابل را از نظر علمى بررسى و به جهانیان معرفى كرد.
شهرسوخته وتمدن هوشمند و خلاق آن با بیش از پنج هزار سال قدمت به عنوان بزرگترین استقرار شهرنشینى درنیمه شرقى فلات ایران نمونه اى منحصر به فرد و حكایت گر واقعى علم ، صنعت و فرهنگ گذشته هاى دور سیستان مى باشد.

تحقیقات بر روى آثار مكشوفه از مناطق مسكونى و گورستان شهر سوخته نشان مى دهد مردم این شهر در چهار دوره استقرارى بین سال هاى ۱۸۰۰ تا ۳۲۰۰ قبل ازمیلاد سكونت داشته اند.
علت نامگذارى شهرسوخته به این نام سوختن شهر طى دو مرحله در
۲۷۰۰ و ۲۴۰۰ قبل ازمیلاد است.

در گورستان شهرسوخته انواع مختلف گیاهان، مواد غذایى سفال ، ابزار بازى،انواع پارچه رنگى و وسایل آرایشى كشف شده كه این خصوصیات شهرسوخته را نسبت به دیگر محوطه هاى باستانى متمایز مى كند.

با تحقیقات برروى پارچه هاى رنگى كشف شده درشهرسوخته به این نتیجه رسیدند كه بزرگترین مجموعه پارچه و مواد ارگانیكى دنیا در این شهر وجود داشته است.
شهر سوخته ازلحاظ تقسیم بندى در بین دیگر محوطه هاى باستانى دنیا بى نظیر است و تقسیم بندى محلات مختلف شامل منطقه سكونت ، بناهاى یادمانى و محل كارگاهاى صنعتى مسأله اى است كه درهیچ شهر باستانى وجود ندارد.
تحقیقات نشان مى دهد كه نزدیك به
۴۰ هزار قبر با بیش از چهارمیلیارد ماده فرهنگى درگورستان ۲۵
هكتارى این شهر وجود داشته باشد.
ساكنان شهر سوخته به علت همراه گذاشتن اشیا ، ابزار كار ، موادغذایى وآرایشى در گور مردگانشان به زندگى پس از مرگ اعتقاد داشته اند.
كشف مهرهاى استوانه اى ومسطح نشان از بالابودن اقتصاد ساكنان شهر سوخته است. البته بیشتر مهرها درگورهاى زنان شهرسوخته یافت شده است كه نشان مى دهد اقتصاد این شهر درآن زمان در دست این قشر بوده است .

دردنیاى باستان ازمهرها به عنوان ابزار كنترل اقتصاد جوامع یاد مى شود.
دربرخى موارد ، مهرهایى كشف شده است كه سوراخى به اندازه رد شدن یك تارموى انسان از آن وجود دارد.
كشف خط كش بادقت نیم میلیمتراز جنس چوب آبنوس درفصل هشتم كاوش درشهرسوخته باتوجه به وجود علم در این شهر دور از انتظار نبود.
كشف زیره ، گشنیز، تخته بازى شبیه شطرنج، دستور پخت پنج نمونه غذا وبه خصوص انیمیشن از دیگر یافته هاى وكاوش درشهرسوخته است .

تخته بازى كشف شده در شهرسوخته نشان داد كه وجود علم وصنعت از این شهر به دیگر مناطق گسترش پیداكرده است.
كشف زیره درفصل قبلى كاوش درشهرسوخته نشان داد كه این دانه گیاهى و خوراكى مربوط به كرمان نیست.

مردم این شهر ساكنانى صلح دوست بودند.و طى فصول كاوش ابزارجنگى كه بتوان ساكنان شهرسوخته را ساكنانى جنگجو دانست یافت نشده است.
درمجموع تاكنون هیچ نمونه آثار خشونت در این شهرباستانى كشف نشده است.
با كشف نمونه هاى مختلفى از مهره هاى لاجوردى و طلایى وجود تكنولوژى پیشرفته در تولید جواهرات در این سرزمین باستانى محرز شده است.

ساكنان شهرسوخته درپنج هزارسال قبل مواد اولیه ساخت جواهرات را از نقاط دوردستى ازجمله بدخشان افغانستان و خراسان به صورت خام به این مكان وارد مى كردند.
آنان اشیاى مختلفى را با استفاده از مواد وارداتى از نقاط یاد شده ساخته و به شبه جزیره عمان ، جزایر و سواحل خلیج فارس و شهرهاى میان رودان صادر مى كردند.
كشف شانه معرق كارى شده در شهرسوخته كه قبل از آن تصور مى شد چینى ها براى نخستین بار به هنر معرق كارى همت گماشته اند و آثارى از نخستین جراحى بر روى جمجمه انسان نمونه اى از تمدن كهن و دیرینه سیستان در بین دیگر تمدن هاست.

درشرایط حاضر كه نزدیك به دو هزار سال از پایان اسقرار انسان در شهرسوخته زابل گذشته است انواع سفالینه ها و ظروف سنگى كه بعضاً شكسته هستند را مى توان درسطح محوطه وسیع این شهر پیدا كرد.
این ظروف و سفالینه هاى شكسته به همراه انواع پارچه ، حصیر و چوب نشان مى دهد كه این سرزمین روزگارى یكى از نقاط غنى جهان در پنج هزارسال قبل بوده است.

 





نوع مطلب : تاریخ ایران، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

اکوتوریسم یا بوم‌گردی، گونه‌ای از گردشگری است که در آن گردشگران برای دیدار از مناطق طبیعی نامسکونی و دست نخورده جهان سفر می‌کنند و به تماشای گیاهان و پرندگان و ماهی ها و دیگر جانوران می‌پردازند.

به این‌گونه از گردشگران که به دیدار از زیست‌بوم و طبیعت می‌پردازند، نام اکوتوریست یا بوم٧گرد داده شده است. بسیاری از کشورها بخش هنگفتی از درآمد خود را از بومگردان خارجی تأمین می‌کنند. گروه‌های بزرگ دیگری نیز هستند که سرگرمی‌شان سفر به جاهای دور و جست‌وجو و به کمین نشستن برای دیدن گونه‌ای پرنده کمیاب و گرفتن عکس از آن است. به آن‌ها پرنده نگر می‌گویند. وبسیاری دیگر به اعماق دریاها رفته و به غواصی می‌‌پردازند.

اصلی‌ترین فعالیت توریسم بر پایه طبیعت (nature based tourism) می‌باشد که بنا به تعریف سفری است مسئولانه به مناطقی طبیعی که حافظ محیط زیست بوده و باعث بهبود کیفیت زندگی مردم محلی گردد. اکوتوریسم حداقل آسیب را به طبیعت و فرهنگ منطقه وارد می‌کند.

 





نوع مطلب : گردشگری، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

اولین سرود ملی ایران

 مربوط به دوره قاجار ساخته موسیو لومر فرانسوی (موسیقیدان نظامی اعزامی به ایران در دوره قاجار) است. این سرود برای پیانو نوشته شده و یک بار به هنگام ورود مظفرالدین شاه قاجار و در حضور وی در پاریس اجرا گردید و اجرای آن توسط ارکستر ملل اولین اجرای رسمی و ارکسترال آن است كه به پیشنهاد رهبر ارکستر در دوره حاضر ترانه‌ای برای آن توسط بیژن ترقی سروده شد و به همراه خواننده اجرا گردید.

شعر

نام جاوید وطن

صبح امید وطن

جلوه کن در آسمان

همچو مهر جاودان

وطن ای هستی من

شور و سرمستی من

جلوه کن در آسمان

همچو مهر جاودان

بشنو سوز سخنم

که هم آواز تو منم

همه جان و تنم

وطنم وطنم وطنم

بشنو سوز سخنم

که نواگر این چمنم

همه جان و تنم

وطنم وطنم وطنم

همه با یک نام و نشان

به تفاوت هر رنگ و زبان

همه شاد و خوش و نغمه زنان

ز صلابت ایران جوان

ز صلابت ایران جوان

ز صلابت ایران جوان

سرود شاهنشاهی ایران،

نام سرود ملی ایران در دوران زمامداری دودمان پهلوی بوده‌است. این سرود تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی رژیم سلطنتی، سرود ملی کشور ایران بوده‌است.

متن سرود

«شاهنشاه ما زنده بادا،

پاید کشور به فرش جاودان،

کز پهلوی شـد ملک ایران،

صد ره بهتر زعهد باستان‏،

از دشمنان بودی پریشان،

در سایه اش آسوده ایران،

ایرانیان پیوسته شادان،

 

پیش از سال 1371 سرودی که شعر آن را ابوالقاسم حالت  ساخته بود به این ترتیب بود:

«شُد جمهوری اسلامی به پا

که هم دین دهد هم دنیا به ما

یاریگر ما دست خداست

ما را در این نبرد او رهنماست

از انقلاب ایران دِگر

کاخ ستم گشته زیر و زِبَر

تصویر آینده ما، نقش مراد ماست

شور سلحشوری ما، ایمان و اتحاد ماست

شام سیاه سختی گذشت

خورشید بخت ما تابنده گشت

در صحنه قرآن جاودان

پاینده باد نام ایران»

شعر سرود جمهوری اسلامی ایران با مدت زمان اجرای آن 59 ثانیه است به این قرار است:

«سَر زَد از اُفُق

مِهرِ خاوران

فروغِ دیده‌ حق باوران

بهمن، فَرِ٠ ایمانِ ماست

پیامت ای امام

استقلال، آزادی، نقشِ جانِ ماست

شهیدان، پیچیده در گوش زمان٧ فریادتان

پاینده مانی و جاودان

جمهوری اسلامی ایران»

 





نوع مطلب : آهنگهای شنیدنی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

یکی از حقایق دیگری که حتی هرودوت نتوانسته انکار کند احترامی است که ایرانیان به نوامیس یونانیان گذاشتند و این نکته را نباید کوچک دانست . سربازان ایرانی لااقل یک سال و به روایتی بیش از یک سال از زنهای خود دور بودند و اکثر آنها جوان بشمار می آمدند و در دوره ای از عمر بسر می بردند که به اقتضای طبیعت ، مرد بشدت متمایل به زن می شود . زنهای یونان هم بر اثر لااقل سیصد سال ورزش خوش اندام بودند و زیبایی داشتند ، معهذا دیده نشده که یک افسر یا سرباز ایرانی به یک زن یونانی تعرض کند . در تمام تواریخی که یونانیان راجع به جنگهای ایران و یونان نوشته اند ، حتی یکبار دیده نمی شود که نوشته باشند که یک افسر یا سرباز ایرانی به یک زن یونانی تجاوز کرده باشد . در صورتی که در عرف قدیم وقتی یک شب ارتش وارد کشوری می شد همانطور که اموال ملت مغلوب را متعلق به خود می دانست زنهای آن ملت را هم از آن خود می دانست . اما ایرانیان دوره هخامنشی آنقدر مقید به احترام نوامیش بودند  که هرگز به خود اجازه نمی دادند هنگام تهاجم به یک کشور به زنهای ملت مغلوب تجاوز کنند .

آنها مردها را اگر مقاومت می کردند می کشتند  و اسیر می کردند ولی زنها را محترم می شمردند و کتزیاس طبیب و مورخ یونانی که مدتی بعد از ورود خشایارشا به آتن در دربار ایران خدمت می کرد و بیست سال در ایران بسر برد نوشته است که در ایران زنی روسپی وجود ندارد .

دوره توقف کتزیاس در ایران

 دوره ای بود که اخلاق عمومی نسبت به دوره آغاز هخامنشیان سست شد زیرا پادشاهانی که پس از داریوش بزرگ و خشایارشا بر اریکه قدرت نشستند ، خود چنان بی بند و بار بودند که نمی توانستند در مسائلی که مربوط به عفت می شود  سختگیری کنند معهذا حتی در آن زمان در ایران زن روسپی نبوده است .

نکته دیگر که در تمامی تواریخ یونانی دیده می شود عدم خشونت سلاطین هخامنشی نسبت به دشمنانی بود که ابراز اطاعت می کردند . در تمامی مدتی که خشایارشا در یونان بسر می برد هر کس را که ابراز اطاعت کرد مورد عفو قرار داد و هر افسر و سرباز که تسلیم می گردید از هرگونه مزاحمت مصون بود

 





نوع مطلب : فرهنگی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

گاهشماری در تاریخ ایران
دكتر ابوالفضل نبئی
تقویم در ایران باستان

 

مطالعه تاریخ ایران باستان و تحقیقات اخیر در این زمینه نشان می دهد كه انواع تقویم رسمی و محلی از روزگاران پیشین در ایران معمول بود كه از میان آنها تقویمهای: فرس قدیم (هخامنشی) اوستایی قدیم، مجوس و مغان از لحاظ سیاسی ومذهبی و اجتماعی معروفیت داشتند.

 


.1 تقویم هخامنشی:

 

تقویم رایج در اوایل حكومت هخامنشی در ایران، به نام تقویم فرس قدیم یا فرس هخامنشی معروف است. متون كتیبه های باقیمانده از داریوش بزرگ در كوه بیستون و سایر فرمانهای سلاطین هخامنشی ما را از تقویم رسمی این امپراتوری و از چگونگی اصول زمان سنجی در آن روزگاران آگاه می سازد. متون این كتیبه ها و محتوای فرمانها بیانگر این حقیقت اند كه ایرانیان قدیم سال را به دوازده ماه تقسیم می كردند و فصول را می شناختند.

ماههای هخامنشی و معانی برخی از آنها عبارتند از:

ادوكن ئیش (هنگام كندن جوی، برابر با فروردین) ; ثور واهر)بهار پر غرور= اردیبهشت تائی گرچی (سیر چیدن= خرداد); گرم پد (پای گرما= تیر); درن باجی (برابر با امرداد); كاریاشیا (برابر با شهریور); بایگا دئیس (ماه پرستش خدا= مهر); ورگزن (برابر با آبان اثری یادی (ماه پرستش آتش= آذر); آنامك (ماه خدای بی نام= دی) ; سامیا (برابر با بهمن ویخن (برابر با اسفند(.
در اخبار داریم كه داریوش بزرگ دو نفر از منجمان بزرگ و مشهور كلدانی به نام نبوریمنو و كیدینوس را جهت اصلاح این تقویم به ایران دعوت كرد و ایشان با آشنایی به دانش نجوم یك سال شمسی را برابر با 365 روز و 6 ساعت 15 دقیقه و 41 ثانیه قرار دادند و به احتمال زیاد سال و ماه ایرانیان را با اصول سال و ماه بابلی تنظیم كردند. این تقویم كه قدیمی ترین نمونه زمان سنجی در ایران است، تا زمانی كه تقویم اوستایی در ایران رواج یابد، تقویم رسمی كشور بود. خصوصیات آن به شرح زیر است:


.1
آغاز سال:

 در تقویم فرس قدیم آغاز سال با آغاز پاییز مقارن و اولین ماه سال با گیادئیس با برگزاری جشن باگایادی توام بود. همچنین از قرار معلوم جشن مهرگان بعد از برقراری تقویم زرتشتی به جای جشن باگایادی برگزار می شده است.


.2
مبدا و سرآغاز:

 درخصوص اینكه سرآغاز تقویم فرس قدیم از چه زمان و متكی بر چه واقعه ای بود، اطلاع دقیقی در دست نداریم; ولی براساس قرائن می توان گفت: چون آغاز سلطنت هر پادشاهی، مبدا تاریخی آن زمان محسوب می شد و در دولت بابل نیز چنین می كردند، مادها و پارسها كه چیزهای زیادی از بابل و آشور اخذ و اقتباس كرده بودند، به احتمال زیاد این امر را نیز از آنان گرفتند; همچنان كه متون الواح گلی تخت جمشید، این احتمال را مقرون به حقیقت ساخته است.


3
، شمارش ایام:

 در تقویم فرس قدیم ، مانند عصر حاضر، روزهای هر ماه را با شمارش اعداد مشخص می كردند و هر ماه دارای 30 روز بود و نمونه آن را در كتیبه بیستون می خوانیم: ... چهارده روز از ماه ویخن گذشته و یا نه روز از گرم پد گذشته بود.


.4
فصل:

 در تقویم فرس قدیم ، سال به چهار فصل سه ماهه تقسیم می شد و به كار بردن كلماتی چون وهار به جای بهار و وهامین به جای تابستان و پاتیژ به جای پاییز كه در زبان پهلوی معمول بود، مبین این امر است.

 


.2 تقویم دینی مزدیسنا

 

 بعد از داریوش بزرگ تقویم دینی مزدیسنا در ایران زمین رواج یافت و ماههای زرتشتی جانشین ماههای فرس هخامنشی گردید. این تقویم در تاریخ ایران به تقویم دینی مزدیسنا، تقویم زرتشتی و یا تقویم اوستایی و بعدها به تقویم یزدگردی معروف شد كه تقویمی كاملا مذهبی است و براساس خواسته های دینی زرتشتیان و انجام مراسم و فرایض مذهبی بنا شده است. به طوری كه هر یك از روزها و ماههای سال به فرشته و یا فرشتگانی اختصاص دارند و انجام فرایض دینی را در زمانهای خاص توصیه می نمایند. برخی از خصوصیات این تقویم از این قرار است:


شبانه روز و مفاهیم آن در تقویم مزدیسنا


در اوستا شبانه روز به پنج وقت یا گاه تقسیم می شود:

هاونگاه، ربیتونیگاه، ازیرنیگاه، اویسروتریمگاه، و اشهینگاه. واژه هاثر و یا هاسر در فرهنگ اوستا و پهلوی به جای ساعت به كار گرفته شده و یك هاسر برابر است با یك ساعت و 12 دقیقه امروزی .

روزهای سی گانه در این تقویم كه هر یك به نام فرشته ای نام گذاری شده، بدین قرار است:

 .1 هرمزد یا اهرومزد، .2 بهمن یا وهومنه ، .3 اردیبهشت یا آش وهشت ، .4 شهریور یا خشتروئیریه ، .5 سفندار مذ یا سپنت آرمئیتی ، .6 خرداد یا هوروتات ، .7 امرداد یا امرتات ، .8 دی به آذر یا دنوش ، .9 آذر یا آتر، .10 آبان یا ابم ، .11 خورشید یا هورخشئت .12 ماه یا ماونگه ، .13 تیریاتشتری ، .14 گوش یاگئوش ، .15 دی به مهر یادتوش ، .16 مهر یا میثر، .17 سروش یا سرئوس ، .18 رشن یا رشنو. .19 فروردین یا فروشی ها، .20 بهرام یا ورثرغن ، .21 رام یارامن ، .22 باد یا وات ، .23 دی به دین یا دئوش ، .24 دین یا دئنا، .25 ارد (ارت) یا اشی ونگوهی ، .26 ارشتاد (اشتاد) یا ارشتات ، .27 آسمان یا اسمن ، .28 زامیاد یا زم ، .29 ماراسپند (مهر اسپند) یا منثر سپنت ، .30 انیران یا انغررئوجاو.


در خرده اوستا، در گفتاری تحت عنوان سیروزه می خوانیم:

نگهبانی از 30 روزهای ماه به یكی از فرشتگان سپرده شد و به همان فرشته نامزد گردیده است و ایزدان معروف مزدیسنا، همانان كه روزهای ماه را به نامهای آنان خوانده اند و خود ایزدان بزرگ از همكاران مهین فرشتگان كه آنان را امشاسپندان گویند، شمرده شده اند و بقیه، همكاران و مددكاران آنها می باشند.


امشاسپندان
هرمزد
بهمن
اردیبهشت
شهریور
سفندارمذ
خرداد
امرداد



ایزدان همكار
دی به آذر، دی به مهر، دی به دین.
ایزد ماه، ایزدگوش، ایزدرام
ایزد آذر، ایزد سروش، ایزد بهرام
ایزد خور، ایزدمهر، ایزد آسمان، ایزد انیران
ایزد آبان، ایزد دین، ایزد ارت، ایزد ماراسپند
ایزد تشتر (تیر)، ایزد فروردین، ایزد باد
ایزد رشن، ایزد اشتاد، ایزد زامیاد


ماه در تقویم مزدیسنا


ماونگه در اوستا و در تقویم مزدیسنا، هم به مفهوم سیاره ماه (قمر) و هم به معنای شبانه روز از زمان است. در این تقویم هر 30 روز را یك ماه نامیده و هر سال را 12 ماه می گرفتند; بنابراین هم ماه و هم سال در این تقویم اصطلاحی است نه حقیقی. اسامی دوازده ماه این تقویم همان اسامی ایزدان معروف دین مزدیسنا می باشند و در تقویم امروزی ایران نیز با جزئی تغییر محفوظ مانده اند، كه در ذیل به اسامی ماهها و ایزد مربوط به هر یك اشاره می شود:

 فروردین (فروشی ها( اردی بهشت (آش وهشت خرداد (خورداد)، هوروتات; تیر (تشتری امرداد (امرتات;( شهریور (خشتروئیریه مهر(میثر); آبان (آبها، آناهیتا) آذر (آتر، آتش دی (دذو: خالق اوهرمزد); بهمن (وهمن، وهومنه اسفند (سفندارمذ، اسپنت ارمیتی

.
 
اسامی جشنها


.1
جشن فروردگان
.2
جشن اردیبهشتگان
.3
جشن خردادگان
.4
جشن تیرگان
.5
جشن مردادگان
.6
جشن شهریورگان
.7
جشن مهرگان
.8
جشن آبانگان
.9
جشن آذرگان (آذرخش(
) .10
جشن هرمز(
.11
جشن خرم روز (دی دادار جشن(
) .12
جشن بهمنگان (بهمنجه(
) .13
سپندار جشن(


زمان برگزاری


فروردین روز (روز نوزدهم) در فروردین ماه.
اردیبهشت روز (روز سوم( در اردیبهشت ماه.
خرداد روز (روز ششم) در خردادماه.
تیر روز (روز سیزدهم( در تیرماه.
مرداد روز (روز هفتم) در ماه امرداد
شهریور روز (روز چهارم) در شهریورماه.
مهر روز (روز شانزدهم) در مهرماه.
آبان روز (روز دهم) در آبان ماه.
آذر روز (روز نهم) در آذرماه.
اولین روز هر ماه.
دی روز در دیماه.
بهمن روز (روز دوم) در بهمن ماه.
سفندارمذ روز (روز پنجم) در سفندارمذ ماه.

 


.3تقویم اسلامی

 


اساس تقویم اسلامی واهداف دینی آن درسال یازدهم هجری در بازگشت از حجه الوداع درمحل غدیر خم با نزول آیه شریفه ان عده الشهور عندالله اثنا عشر شهرا فی كتاب الله همانا تعداد ماهها در نزد خدا، 12 ماه دركتاب خداست )بقره ، 188 ) معلوم و مشخص گردید; اما تعیین مبدا برای آن، تا بعد از رحلت رسول اكرم (ص) و زمان دومین خلیفه به طول انجامید در فاصله زمانی هجرت تا رحلت پیامبر اكرم( 621 تا 632 م) و سال هفدهم یا هجدهم هجرت، تقویم مسلمانان تنظیم نشده بود و مبدا و اصول رسمی و خاصی نداشت و مسلمانها گذشت زمان را ماه به ماه محاسبه می كردند و دوازده كه تمام می شد، آن را یك سال می نامیدند. درزمان خلافت عمر، در فاصله سالهای 17 و 18 هجرت ، به دلیل نبودن تقویم منظم برای مشخص كردن ماهها، در انجام اعمال مذهبی اختلافاتی ایجاد شد و این امر اشكالاتی پیش می آورد. سایر مسائل از جمله خراجی كه از سرزمینهای فتح شده به دست می آمد نیز تاریخ مشخصی نداشت و معلوم نبود كه این خراج كدام سال است عمر اهمیت موضوع را دریافت وجلسه مشورتی دراین خصوص ترتیب داد تا تقویمی برای



نوع مطلب : علمی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

توسیدید میگوید در روز سوم بعد از اینکه  خشایارشا وارد آتن شد ، جار زد که هر کس از آتن رفته مراجعت کند و بداند که مال و جانش محفوظ است و چون مردم بی بضاعت و بی دست و پا که در آتن بودند غذا نداشتند و در شهر اذوقه به دست نمی آمد ، خشایارشا گفت که از گندم ارتش ایران به آنها بدهند  که برای خود نان طبخ کنند و در روز پنجم بعد از ورود ایرانیان به آتن دکانهای نانوایی به کار افتاد و شهر آتن وضع جنگی خود را از دست داد .

در روز دهم بعد از ورود ایرانیان به آتن خشایارشا برای دیدن آکروپل رفت و حتی به خدام معبد الهه بزرگ آتن انعام داد . اسناد تاریخی نشان می دهد که ده روز بعد از ورود ارتش ایران به آتن در محله سرامیکم  چند کارگاه سفال سازی و در محله کولی توس  چند کارگاه  فلز سازی به کار افتاد و باز از اسناد تاریخی فهمیده می شود که ده روز بعد از ورود ارتش ایران به آتن از داخل خانه های آتن صدای چنگ به گوش می رسید . این اسناد تاریخی گواهی می دهد که آتن به دست خشایارشا ویران نگردید چون اگر ویران می شد ، پادشاه ایران به معبد آکروپل نمی رفت و دکانهای نانوایی و کوزه سازی و فلزسازی در شهر بکارنمی افتاد و زنهای جوان چنگ نمی نواختند و در یک شهر ویران اگر هم دختری وجود داشته باشد حال آن را ندارد که چنگ بنوازد .

این را هم خود یونانیان می نویسند و می گویند قبل از اینکه ایرانیان از آتن مراجعت کنند عده ای از سکنه شهر آتن به خانه های خود در آن شهر برگشتند . ذکر کلمه «  خانه » در تاریخ گواهی می دهد که حداقل تمامی آتن به دست خشایارشا ویران نشده بود وگرنه خانه ای باقی نمانده بود تا اینکه مردم بابضاعت آتن در آن سکونت کنند .





نوع مطلب : تاریخ ایران، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

 

 

 

تاریخچه

در حدود سال ۱۲۸۵ خورشیدی (۱۸۷۹-۱۸۸۲)به هنگام کاوشها در بابِل در میان رودان (بین النهرین)، باستان شناس ایرانی، هرمز رسام یک استوانهٔ سفالین کوچک از گل پخته (۲۳ سانتیمتر)، یافت، که شامل یک نوشته از کوروش بزرگ بود.

 جنس این استوانه از گل رس است، ۲۳ سانتی متر طول و۱۱ سانتی متر عرض دارد و در حدود۴۰ خط به زبان آکادی و به خط میخی بابلی نوشته شده‌است.

بررسی‌ها نشان داد که نوشته‌ای استوانه مربوط به سال ۵۳۹ (پ.م) از سوی كوروش بزرگ پس از شکست بخت النصر و گشوده شدن شهر بابل، نویسانده شده‌است و به عنوان سنگ بنای یادبودی در شهر بابل قرار داده شده‌است.

 استوانه یافت شده در موزه بریتانیا در شهر لندن نگاهداری می‌شود.

 ازسوی دیگر در سال‌های کنونی آشکار شد که بخشی از یک لوحه استوانه‌ای که آن را از آن نبونبید پادشاه بابل می‌دانستند، پاره‌ای از استوانه کوروش بزرگ است که از سطر‌های ۳۶ تا ۴۳ آن می‌باشد. از این رو این قسمت که در دانشگاه ییل(Yale) آمریکا نگهداری می‌شد، به موزه لندن گسیل و به استوانه اصلی پیوست گردید.

 کوروش بزرگ بعد از خاتمه زمستان در اولین روز بهار، در بابل تاجگذاری کرد.

شرح کامل تاج گذاری کوروش و حوادث آن دوران، به صورت مفصل توسط «گزنفون» سردار و مرد جنگی و فیلسوف و مورخ یونانی ظبط و بیان شده‌است .

کوروش بعد از تاجگذاری، در معبد مردوک خدای بزرگ بابل، منشور آزادی نوع بشر را قرائت نمود .

متن سخنرانی و کتبیه کوروش تا این اواخر نامعلوم بود. تا اینکه اکتشافات در بین النهرین از ویرانه قدیم شهر «اور» کتبیه‌ای بدست آمد و بعد از ترجمه معلوم شد، همان متن منشور آزادی نوع بشر، کوروش میباشد.

 این لوح در حال حاضر یکی از با ارزش ترین اشیای تاریخی است که در موزه بریتانیا از آن نگهداری می‌شود.

فرمان حقوق بشر کوروش یا استوانه کوروش، به عنوان کهن ترین سند کتبی از دادگستری و مراعات حقوق بشر در تاریخ و مایه مباهات و سرافرازی ایرانیان یاد می‌شود. کوروش، موسس پادشاهی ایران و آغازگر سلسله هخامنشیان، پس از تسخیر بابل اعلام عفو عمومی داد؛ ادیان بومی را آزاد اعلام کرد؛ برای جلب محبت مردم میانرودان (بین انهرین) و آموزش همزیستی عقیدتی به انسان‌ها، مردوخ که کهن ترین خدای بابل بود را به رسمیت شناخته، در پیشگاهش کرنش کرده بر دستش بوسه زد و او را نیایش کرد و سپاس گفت.

 او هیچ گروه انسانی را به بردگی نگرفت و سپاهیانش را از تجاوز به مال و جان رعایا بازداشت. او تمامی ساکنین پیشین سرزمینها را گرد هم آورده و منزلگاه آنها را به ایشان بازگرداند.

 

جایگاه

 

این سند به عنوان نخستین منشور حقوق بشر شناخته شده، و به سال ۱۹۷۱ میلادی، سازمان ملل آن را به تمامی زبانهای رسمی سازمان منتشر کرد.

این تأییدی است بر اینکه منشور آزادی بشریت که توسط کوروش بزرگ در روز تاجگذاری وی منتشر شده، می‌تواند برتر باشد از اعلامیه حقوق بشر که توسط انقلابیون فرانسوی در اولین مجمع ملی ایشان صادر شده.

اعلامیه حقوق بشر در نوع خود، در رابطه با بیان و ساختارش بسیار قابل توجه‌است، اما منشور آزادی که توسط پادشاه ایرانی (کوروش) در ۲۳ سده پیش از آن صادر شده، به نظر معنویتر میاید.

با مقایسهٔ اعلامیه حقوق بشر مجمع ملی فرانسه و منشور تأیید شده توسط سازمان ملل، با منشور آزادی کوروش، این آخری با در نظر گرفتن قدمت، صراحت، و رد موهومات دوران باستان در آن، باارزشتر نمود می‌کند.

 این لوح با عنوان نخستین بیانیه حقوق بشر جهانی شناخته می‌شود لوح کوروش که پس از تسخیر بابل و شکست بخت النصر توسط کوروش به عنوان سنگ بنای یادبودی در شهر بابل قرار داده شده بود نخستین بیانیه حقوق بشرجهانی است که کوروش در آن همه طوایفی را که در زمان امپراتوری بابل به اسارت درآمده بودند آزاد و به آنها اجازه نقل مکان و زندگی آزاد در هرکجای امپراتوری خود را داد.

کوروش پادشاه بزرگ ایران قوم یهود را نیز از اسارت امپراتوری بابل آزاد کرد.

 در این کتبیه کوروش خود را معرفی نموده و اسم پدر، جد اول، دوم و سوم خویش را نام می‌برد و اعلام می‌دارد که پادشاه ایران و پادشاه بابل و پادشاه جهات اربعه (کشورهای اطراف ایران) می‌باشد، آنگاه در مقام بیان حقوق بشر و منشور آزادی خویش اعلام می‌دارد :

 

ترجمه

 

بر گردان منشور کوروش بزرگ نشان داد که نخستین منشور جهانی حقوق بشر را ایرانیان در سال ۵۳۸ پیش از میلاد بیان نموده و مورد اجرا گذارده‌اند.

 

در سال ۱۳۴۸ خورشیدی (۱۹۶۹م)پس از گذشت ۲۵۰۷ سال پس از صدور فرمان مزبور، نمایندگان کشور‌های گوناگون با قرار گرفتن بر آرامگاه کوروش هخامنشی در پاسارگاد از او به عنوان نخستین پایه گذار حقوق بشر و آزادی انسان، قدردانی کردند.

 تاکنون یکبار در سال ۱۹۷۱ مسئولان موزه بریتانیا این لوحه را به درخواست حکومت ایران به تهران قرض دادند که مخالفت دولت انگلیس با این اقدام سبب بروز تنش میان مسئولان دولتی و موزه بریتانیا شده بود.

 

در روزگاری که کوروش بزرگ به نمایندگی ایرانیان، منشور حقوق بشر و آزادی انسان را فرستاد فخر مردمان و شاهان دیگر کشتن، سوختن و ویران کردن بود. متن این منشور چنین است :

 

«منم کوروش، شاه جهان، شاه بزرگ، شاه دادگر، شاه بابل، شاه سومر و اکد، شاه جهان. پسر کمبوجیه، شاه بزرگ ... آنگاه که بدون جنگ و پیکار وارد بابل شدم، همه مردم گامهای مرا با شادمانی پذیرفتند.

در بارگاه پادشاهان بابل بر تخت شهریاری نشستم، مردوک (مردوخ = خدای بابلیان)، دلهای پاک مردم بابل را متوجه من کرد. ... زیرا من او را ارجمند و گرامی داشتم.

ارتش بزرگ من به آرامی وارد بابل شد.

 نگذاشتم رنج و آزاری به مردم این شهر و این سرزمین وارد آید.

 برده داری را بر انداختم، به بدبختی‌های آنان پایان بخشیدم. ...

 من فرمان دادم که هیچکس اهالی شهر را از هستی ساقط نکند.

 فرمان دادم که همه مردم در پرستش خدای خود آزاد باشند و کسی آنان را نیازارند.

 خدای بزرگ از کردار من خشنود شد ...

 او برکت و مهربانیش را ارزانی داشت.

 ما همگی شادمانه و در صلح و آشتی مقام بلندش را ستودیم ...

 من همه شهرهایی را که ویران شده بود از نو ساختم.

 فرمان دادم تمام نیایشگاه‌هایی را که بسته شده بود، بگشایند.

 همه مردمانی را که پراکنده و آواره شده بودند، به سرزمین خود برگرداندم و خانه های ویران آنان را آباد کردم، باشد که دلها شاد گردد و هر روز در پیشگاه خدای بزرگ، برایم زندگانی بلند خواستار باشند ...

 من برای همه مردم جامعه‌ای آرام مهیا ساختم و صلح و آرامش را به تمامی مردم اعطا کردم.

من به تمام سنتها، و ادیان بابل و اکد و سایر کشورهای زیر فرمانم احترام می‌گذارم.

 همه ی مردم در سرزمینهای زیر فرمان من .در انتخاب دین، کار و محل زندگی آزادند.

 تا زمانی که من زنده ام هیچکس اجازه ندارد اموال ودارایی های دیگری را با زور تصاحب کند.

 اجازه نخواهم داد کسی دیگری را مجبور به انجام کار بدون دریافت مزد کند.

هیچکس نباید به خاطر جرمی که اقوام یا بستگان او مرتکب شده‌اند تنبیه شود.

من جلوی برده داری و برده فروشی از زن و مرد را می گیرم و کارکنان دولت من نیز چنین کنند تا زمانیکه این سنت زشت از روی زمین برچیده شود.

 شهرهای ویران شده در آنسوی دجله و عبادتگاه های آنها را خواهم ساخت تا ساکنین آنجا که به بردگی به بابل آورده شده‌اند بتوانند به خانه و سرزمین خود بازگردند.»

 

یادآوری این نکته ضروری است که بسیاری از موارد اعلامیه جهانی حقوق بشر از قبیل برابری زن و مرد، آزادی بیان، آزادی اندیشه، آزادی کار، آزادی مسافرت، آزادی در انتخاب همسر و خیلی از آزادیهای دیگر که در منشور حقوق بشر آمده ریشه در گاتهای زرتشت دارند .

 

 

 





نوع مطلب : تاریخ ایران، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


وقتی قاضی بخواهد کسی را له  و ضایع کند

مجازات شدید برترین مانكن جهان!!!





نوع مطلب : عمومی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


همه چیز اینها مهیاست! اینترنت و باشگاه ورزشی و تلویزیون اختصاصی و سوئیت و ....
برای دیدن تصاویر روی لینک زیر کلیک کنید




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :



درباره وبلاگ


وب نوشت حسین محمدی یزدی
دارای کاردانی جهانگردی و مدیریت دفاتر هواپیمایی از کاشان
و دانشجوی مدیریت گردشگری واحد صنایع دستی قم.و جمعی از
دانشجویان همکلاس و هم رشته ایی
-------------------------------------------
در این وب نوشت هر چیز مفید و جذاب از هر جا و فقط در چند خط ارائه میشود.
------------------------------------------
در قسمت پیوندها سعی شده تا سایت های کاربردی گردشگری و مورد نیاز روزانه قرار داده شود که هر هفته تکمیل تر و به روز تر خواهد شد..
------------------------------------------
این وبلاگ هیچ ارتباطی با دانشگاه و یا کسی نداشته و آزادانه موارد مورد نظر خود را ارائه میدهد
------------------------------------------
مطالب قدیمی تر را از طریق آرشیو مطالب دنبال نمایید
-----------------------------------------
منتظر شنیدن نظرات شما هستم.
----------------------------------------
هرگونه کپی برداری با ذکر نام و لینک این سایت مجاز است.


مدیر وبلاگ : حسین محمدی
مطالب اخیر
پیوندهای روزانه
برچسبها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
کلیه حقوق این وبلاگ برای فـقـط چـند خـط .... محفوظ است